Arkiv

Vår hemsidas arkiv

Här hittar du tidigare inlägg som av utrymmesskäl flyttats hit.

Den vackra snipan Elin har nu lämnat oss.

Hon finns nu i Viken där hon blev bygd av Karl-Erik Lindh på 70-talet. Tyvärr hade vi inte längre plats för henne i vår veteranbåtshamn eller på vårt varv men vi är övertygade om att hon nu får ett fortsatt kärleksfullt liv och god omvårdnad av sin nya ägare.

Bild: Mats Landén

Grillkväll i Hamnfront.

Fredagen den 14:e juli samlades ca femtio av våra medlemmar till en gemensam grillkväll i Hamnfront. Vi hade en trevlig kväll tillsammans i det fina vädret.

I Trelleborgs Allehanda kan ni läsa om vår fina förening.

Besök på Vikingamuseet i Roskilde.

Torsdagen den 15:e september 2022 besökte vi Roskilde och Vikingamuseet. Bussen avgick från hamnen med 36 av våra medlemmar. Väl framme på museet fick vi ta del av hur dessa fantastiska vikingaskepp byggdes med klinkteknik och hur de användes. Efter visningen åt vi gemensam lunch på museet och därefter åkte vi in till centrum där vi hade ca två timmar på egen hand. Många valde att besöka Roskildes fantastiska domkyrka med alla sina kungagravar. Studieresan var möjlig tack vare ett bidrag från Kockska stiftelsen.

Bilder: Mats Landén

Den 19:e juli 2022 gick vi i eskader till Smyge med fem av våra båtar. Jättebra väder med sol och stilla vatten

Båtunderhåll på vårt varv.

Nu är vi i full gång med vårt underhållsarbete som kommer att bedrivas under hösten, vintern och våren. Vi jobbar på tisdag förmiddag mellan 09:00 till ca. 12:00.  Alla våra båtar kräver ett omfattande underhåll och i varierande omfattning. Motorrenoveringen på Karl A pågår och vi får god hjälp av tekniker som är intresserade av tändkulemotorer och som är medlemmar i tändkulans vänner. Solöga måste få sin stäv åtgärdad. Abbekåsaren behöver en rejäl uppsnyggning av relingslisten. Sirmione en ny spristång. TG24 behöver en ny eller renoverad motor.

Bilder:

Mats Landén

VETERANBÅTSDAGEN

Lördagen den 18 juni firade vi Veteranbåtsdagen i Gislövs läge

Många människor hade hittat till hamnen i det fina sommarvädret. På vår loppmarknad kunde man göra fina fynd. Kön till serveringen var lång och folk lät sig väl smaka av sillamackorna och grillad korv. Durgossarna underhöll med trevlig musik. Sjöräddningen visade upp sina båtar och berättade om sin verksamhet. Föreningarna Gamla Trelleborg och Trelleborgs försköningsförening var på plats och berättade om sina föreningar och sin verksamhet.  Sjöscouterna hade lite uppvisning och ungdomarna seglade runt i hamnbassängen i den lätta vinden.  På parkeringen hade ca. 20 fina veteranbilar ställt upp.

Vår höjdpunkt för dagen var invigningen av vår renoverade tändkulemotor som nu fått en permanent plats i Hamnfront under en skyddande "motorhuv". Lars Fränngård som representerade Malmros sjöfartshistoriska förening klippte bandet och efter det så kunde vi starta upp motorn efter en tids uppvärmning. Malmros sjöfartshistoriska förening har gett oss ett generöst bidrag så att det har varit möjligt för oss att genomföra projektet.

Vi gjorde två eskader seglingar i hamnen med Karl A i täten följt av flertalet av våra nymålade och fina båtar.

Grillkväll i Hamnfront.

Lördagen den 11:e juni samlades ca 45 medlemmar med vänner och bekanta i Hamnfront. Vädret var perfekt och stämningen på topp. Nu hoppas vi på många fler grillkvällar i hamnen under sommaren.

Bild Per Åke Persson

Hamnens dag 2022.

Lördagen 3 september deltog vi i Hamnens dag i Trelleborg. Vi lämnade Gislövs hamn i hårt väder. I väntan på två utgående och ingående färjor fick vi rida på de höga vågorna i en halv timma. Väl inne i hamnen fick vi lägga till vid en tillfällig flytbrygga. Tyvärr var den för liten för alla båtarna.

Vi förtöjde utanför varandra i tre lager.

Christer Dahlsjö berättade om båtarna när vi paraderade in i hamnen. Johannes Kaptain basade för utställningen med vår nyrenoverade Sirmione och med planscher på TG 1 och TG 24 renovering.

Efter en trevlig dag i hamnen, gick vi åter hem i det hårda vädret. En av båtarna fick motorstopp. Bogseringsarbetet blev besvärligt, dock inte dramatiskt. Alla våra båtar är en gång byggda för att klara besvärlig sjö.

Bilder: Inger Dahlsjö

Bild: Johannes Kaptein

Smulan liggen nu permanent placerad intill vårt kustfiskemuseum.

Bilder: Mats Landén

Så är då hela vår veteranbåtsflotta på plats i Veteranbåtshamnen

Efter frukosten den 2:a augusti så sjösatte vi Klara som sista båt i hamnen för året. Klara har fått en nygammal motor, Volvo Penta MD1. Motorn är renoverad av en motorexpert och nu hoppas vi att hon ska gå i många år framöver. Båten har också fått en rejäl uppsnyggning och all gammal klarlack är borttagen och nu är ytorna inoljade med linolja i stället. Nu får hon ligga i slipen några dagar och svälla så hon blir tät.

Torsdagen 8:e juli tog Skeppslaget, vänner och anhöriga ett sista farväl av vår kamrat och medlem Sylve Jönsson.

Vi gick ut med fyra av våra veteranbåtar. Ombord på Karla A, som gick först i eskadern,  var Christina och Åke Jönsson tillsammans med fyra av skeppslagets besättning. Neo Jönsson, Sylves syskonbarnbarn och optimistseglare, var också med ombord.

Vår ordförande Jan-Inge läste minnesord över Sylve och några strofer av Harry Martinsson. Därefter sänkte Sylves bror Åke ner urnan i havet som kunde bevittnas av anhöriga och vänner på västra piren. Mistluren i tudehuset gav tre signaler och övriga veteranbåtar passerade därefter och la blommor i havet.

Kvar har vi nu många glada minnen från Sylves tid med oss.

Foto: Christina Jönsson

Projekt RENOVERA TRÄBÅT

Nu har projektgruppen monterat det sista ”bordet”.  Vi startade 2019 och pandemin har gjort att projektet både försenats och blivit dyrare än beräknat. TG24:an har fått sammanlagt 17m nya fina bord i ek och 3st. spant.  Projektet avslutas med drevning av de nya borden den 6:e december. Efter juluppehållet återmonteras motorn och det normal båtunderhållet med målning och annat tar vid. Vi räknar med sjösättning till våren tillsammans med övriga båtar i vår veteranbåtsflotta.

Foto Johannes Kapein

Vår medlem Alf Hagmans bortgång.

Vår generösa kamrat och medlem Alf Hagman har ju lämnat oss efter en tids sjukdom. Måndagen den 30:e begravdes Alf i Limhamns kapell och vi i styrelsen, höll en tyst minut och hissade flaggan på halv stång vid vårt museum.

En härlig grillkväll i Hamnfront 21 autusti

Många av våra medlemmar hade hörsammat inbjudan till grillkväll i Hamnfront. Vi bjöd på korvgrillning och grillarna var tända från 17:00. Ett härligt sensommarväder med sol och lite vind. Föreningen bjöd på korv med dryck och kaffe. Några hade med sig annat att grilla och dricka. Många tyckte att det här bör vi göra oftare.

Foto Mats Landén

Foto. Per-Åke Persson

Foto och video M Landén

Sommaren 2019

Den 15 juni höll vi vårt årliga arrangemang ”Veteranbåtsdagen”. Förutom uppvisning av våra gamla bruksbåtar var det invigning av vårt projekt ”Hamnfront” och återinvigning av monumentet ”Strandad flyktingbåt” som flyttats till Gislövsläge. På land kördes en mindre tändkulemotor och vid bryggan låg vår ”Sillabåt” med den dunkade 15 hk Skandia motorn.

Foto Per Åke Persson

Invigning "Hamnfront"

Mikael Rubin

kommunstyrelsens ordförande

Erik Lundström

kommunstyrelsens vice ordförande

Peter Frank

Kultur -fritidsförvaltningen

Återinvigning av "Strandad flyktingbåt"

Fredrik Schlyter

Tekniska servicenämnden.

Foto: Karin Winblad

Saga

Foto: Bo Ljung

Den 31:e augusti var åtta av Sirmiones medlemmar på besök på Sandhammaren. Vi besökte fyren och den gamla räddningsstationen. Två trevliga och kunniga guider tog emot oss och berättade om sina respektiva verksamheter och historier kring fyren och räddningsstationen. Dagen avslutades med en god lunch och trevlig samvaro i Kåseberga hamn.